Delfi Meedia eetikapõhimõtted
Ekspress Grupi meediaettevõtete peamine roll on inimesi informeerida, tuua ühiskonda läbipaistvust, ausust ja tasakaalu ning toetada mitmekesisust. Usalduse hoidmiseks igal ajahetkel tuleb pakkuda inimestele faktitäpset, sõltumatut ja eetilistel kaalutlustel loodud sisu.
Ajakirjandus peab olema vaba. Seetõttu ei tohi ajakirjanike ja väljaannete tööd mõjutada nende ärihuvid, poliitilised seosed, isiklikud suhted ja kasu, altkäemaksud või muud hüved. Järgime tasakaalustatud ajakirjanduse põhimõtteid. Anname sõna eri osapooltele ja võimaldame vastulauseid, allikate info on alati kontrollitav ning iga ajakirjanik peab vajadusel tagama allikakaitse ja konfidentsiaalsuse. Tundlikke teemasid kajastades peame suutma ära tunda eetilisuse piiri.
Oma ajakirjanduslikus tegevuses, aga ka oma platvormidel ja väljaannetes ajakirjandusliku, aga ka reklaami ja muu sisu presenteerimisel ning organisatsiooni igapäevases töös lähtume Eesti Vabariigi seadustest, Eesti ajakirjanduseetika koodeksist ja teistest Meedialiidu hea tava lepetest, Ekspress Grupi käitumiskoodeksist.
Autentsus, asjakohasus, neutraalsus
- Meie eesmärk on pakkuda kasutajatele tõest, ausat, igakülgset, väärtuslikku ja asjakohast sisu. Keskendume originaalse ja autentse materjali loomisele, mis vastab meie lugejate-vaatajate-kuulajate huvidele ja vajadustele.
- Väldime liialdatud väiteid või pettusele kalduvaid taktikaid, mis võivad meie sisu usaldusväärsust kahjustada.
- Taotleme oma kajastustes alati objektiivsust, tehes kõik endast oleneva, et uudisartiklid kajastaksid pooli valimata neutraalselt kõikide osapoolte seisukohti.
- Hoiame uudiskajastuses lahus faktid, arvamused ja hinnangud, väldime ülimat neutraalsust nõudvas kajastuses irooniat, sarkasmi jms tonaalsust, mis seaks kahtluse alla autori erapooletuse.
- Teeme kõik endast oleneva, vältimaks huvide konflikte, mis võivad seada kahtluse alla meie kui ajakirjanike ja meediamaja objektiivsust.
- Me ei avalda ega jäta avaldamata teavet eesmärgiga teenida isiklikku või lähikondsete kasu. Kui võimalik huvide konflikt on olemas, tuleb see viivitamata toimetuse juhtkonnale teatavaks teha.
- Me ei kasuta oma positsiooni ajakirjanikena või meediamaja töötajana ära isiklikes huvides.
- Me ei võta vastu väärtuslikke kingitusi allikatelt või kajastatavate teemadega seotud isikutelt-organisatsioonidelt.
- Ajakirjanik ei osuta tasulisi ega tasuta teenuseid ega kuulu organisatsioonidesse, mille kajastamine Delfi Meedia väljaannetes võib talle olla vajalik – välja arvatud juhtudel, kus tegevus on kooskõlastatud tööandjaga ja ei tekita huvide konflikti.
- Kui konkreetse teema kajastamisel leidub mingeid detaile, mis võivad kajastuse neutraalsust kahtluse alla seada, peavad olema need kajastuse juures markeeritud (näiteks kajastatava ettevõtte aktsia omamine ajakirjaniku poolt, reisikulude kas või osaline katmine kellegi poolt, kaasautori seosed kajastatava valdkonnaga jne).
- Kasutame oma pressikaarti ja akrediteeringuid vaid tööga seotud ülesannete täitmiseks.
- Ajakirjanikud hoiduvad avalikest väljaütlemistest, sealhulgas sotsiaalmeedias, mis võivad seada kahtluse alla nende sõltumatuse või kahjustada toimetuse usaldusväärsust.
Faktikontroll ja usaldusväärsed allikad
- Tunneme uhkust esitatava teabe täpsuse ja usaldusväärsuse üle. Meie ajakirjanikud kontrollivad hoolikalt avaldatavat sisu, tagades, et see põhineb usaldusväärsetel allikatel. Püüame pakkuda klientidele usaldusväärset ja põhjalikult uuritud teavet.
- Oleme valmis seisma avaldatud faktide eest ja neid vajadusel tõestama sõltumata kajastatavast valdkonnast.
- Kasutame ajakirjanduslikel eesmärkidel vastutustundlikult tehnoloogiat, sealhulgas tehisarul põhinevat tehnoloogiat, hindame ja kontrollime alati kriitiliselt tööriistade genereeritud tulemusi ja märgistame sisu, kus oluline osa on loodud nende tööriistade poolt. Detailsemalt sätestab tehisarul põhinevate tööriistade kasutamise põhimõtted Delfi Meedia tehisaru kasutamise juhend.
- Saadame autoritele korrigeerimiseks tagasi kaastööd, mis tekitavad kahtlusi faktide paikapidavuse üle.
- Vea tegemise korral tunnistame viga ja korrigeerime selle esimesel võimalusel ja avalikkusele läbipaistvalt.
- Hoiame kajastatavas uudissisus selgelt lahus faktid, arvamused, oletused.
Pealkirjade ja eelvaadete läbipaistvus
- Mõistame selge ja täpse suhtluse olulisust. Meie pealkirjad ja eelvaated kajastavad täpselt nende artiklite, videote või helilõikude sisu, mida nad tutvustavad.
- Väldime sensatsioonilist või eksitavat keelt, mis võib tegelikku sisu vääriti esitada.
Vastutustundlik reklaam, sisu ja reklaami eristamine
- Meediaettevõttena müüme reklaame oma tegevuse edendamiseks. Tagame, et kuvatavad reklaamid on kvaliteetsed ega eksita tarbijaid. Delfi Meedial on õigus ja kohustus keelduda reklaami avaldamisest, kui see ei ole kooskõlas Reklaamiseadusega ja/või:
- Tegemist on eksitava reklaamiga, sisaldab alusetuid väiteid, vandenõusid, kinnitamata fakte.
- Reklaamib tooteid või teenuseid, mis seadusevastased või seadustega piisavalt reguleerimata.
- Sisaldab sobimatut sisu, näiteks kutsub üles vägivallale, sisaldab vägivaldset, häirivat või pornograafilist sisu.
- Mis püüab imiteerida Delfi Meedia ajakirjanduslikku sisu.
- Mis seob end käimasolevate uudissündmustega, mida Delfi väljaanded kajastavad.
- Mis võib olla osa Eesti-vaenulikust teavitustegevusest.
- Sisu ja reklaamsõnumid on selgelt eristatud.
- Ajakirjanduslik sisu ja reklaam on nii väljaannetes kui ka konkreetsetes sisuformaatides (artiklid, videod, podcast’id) selgelt eristatud.
- Poliitilised sisuturundustekstid on sisu ja reklaami paremaks eristamiseks markeeritud kirjaga “Poliitreklaam”.
- Toimetus ja reklaamiosakond on omavahel lahus: toimetusel ei ole mõju reklaamiosakonna otsustele, reklaamiosakonnal puudub mõju toimetuse valikutele.
- Toimetus ja Delfi Meedia muud ärid (ürituskorraldus, Piletitasku) on omavahel lahus ega mõjuta teineteise otsuseid ja valikuid.
- Kui toimetus otsustab ajakirjanduslikult kajastada Delfi Meedia korraldatavat üritust, on Delfi Meedia seos korraldusega kajastuses markeeritud.
- Delfi Meedia ajakirjanikel on keelatud sisuturundusartiklite kirjutamine ja avaldamine ja loodavas sisus reklaamsõnumite edastamine, kui selle vastu puudub ajakirjanduslik vajadus.
- Delfi Meedia ajakirjanikud ei osale reklaamikampaaniates, välja arvatud oma ettevõtte reklaam või ühiskondlikud kampaaniad, milles osalemiseks on nõusoleku andnud Delfi peatoimetaja või otsene juht.
Kasutaja tagasiside, parandused ja pidev areng
- Väärtustame klientide tagasisidet ja panust. Kui tekib mingeid probleeme või küsimusi meie sisu täpsuse või terviklikkuse kohta, julgustame kasutajaid tagasisidet andma ning peame oluliseks neile esimesel võimalusel viisakalt ja sisuliselt vastamist. Leiame kõigile kaebustele ja muredele lahenduse ning teeme vajadusel vajalikud parandused, et tagada sisu kvaliteet.
- Kui saame teadlikuks, et oleme teinud avaldatud sisus vea, parandame selle esimesel võimalusel vastavalt Meedialiidu vigade parandamise tava kokkuleppele, markeerides täiendava tekstiga, mida ja millal muudetud. Vaata ka lisaks: artiklite “tagasikutsumise” põhimõtted.
- Delfi arhiivist eemaldame isikuandmeid vaid vastavalt Delfi Meedia isikuandmete eemaldamise juhendile, delegeerides suhtluse ja otsustamise meie andmekaitsespetsialistidele (isikuandmed@delfi.ee).
- Oleme pühendunud oma tegevuste pidevale täiustamisele ja ajakohastamisele. Jälgime hoolikalt valdkonna parimaid tavasid, reguleerivaid juhiseid ja kasutajate tagasisidet, et täiustada oma eetilisi põhimõtteid.
Eetiline käitumine tundlike teemade kajastamisel
- Mõistame, kui oluline on käsitleda tundlikke teemasid ülima hoole ja empaatiaga. Teadvustame, et negatiivsed elusündmused, nagu surm, õnnetused ja haigused võivad avaldada inimestele ja nende lähedastele sügavat mõju. Seetõttu järgime eetilisi juhiseid, mis keelavad selliste sündmuste kasutamise hirmu, süütunde või muude tugevate negatiivsete emotsioonide tekitamiseks.
- Läheneme tundlikele teemadele taktitundeliselt. Meie ajakirjanikud ja reklaamiandjad hoiduvad kasutamast isiklikke tragöödiaid või raskeid olukordi sensatsioonilistel eesmärkidel. Usume, et keerulistel aegadel tuleb inimestesse suhtuda lugupidamise ja empaatiaga.
- Juhtudel, kui negatiivsete elusündmuste kajastamine on nende avaliku huvi või asjakohasuse tõttu vajalik, püüame läheneda vastutustundlikult.
- Peame oluliseks austada mõjutatud isikute privaatsust ja väärikust. Eesmärk on teavitada avalikkust ilma liigse sensatsioonilisuse ja emotsioonideta. Me ei avalda isiklikke detaile, kui need pole kajastuse kontekstis olulised.
- Kui kajastame negatiivseid elusündmusi, pakume samas ka abitelefone ja tugiteenuseid, et abi jõuaks nendeni, kes seda vajavad. Meie eesmärk on pakkuda abikätt ja juhendada inimesi leidma asjakohast infot, mis võib neid rasketel aegadel aidata.
- Mõistame, et teatud sisu võib mõjutada vaimset tervist ja emotsionaalset heaolu. Oleme pühendunud vaimse tervise teadlikkuse parandamisele ning positiivse ja toetava keskkonna loomisele. Püüame luua sisu, mis soodustab vastupidavust, mõistmist ja empaatiat.